14 февруари, 2010

BioShock 2 ревю

Втората част на определено успешната BioShock, създадена от 2K Games, се появи на пазара този вторник, 9 февруари. Всички фенове очакваха много от играта, но дали го получиха? Не мога да отговоря на този въпрос, тъй като не съм играл първата част, но по-надолу ще се запознаете с личното ми подробно мнение по BioShock 2.

Щом стартирах играта, попаднах в менюто, което имаше за цел да ме отведе или в сингъл-плейър режима, или в мултиплейъра. Любопитен факт е, че в първия BioShock нямаше мултиплейър.
Без да му мисля много, попаднах в сингълплейъра. Зареди ми се филмче, което имаше за цел да ме въведе в историята на играта. Тъй като знаех, че първата част по някакъв начин е свързана с втората, трябваше, естествено, предварително да се информирам за какво горе-долу става въпрос - и то именно за подводния град Рапчър, в който денем и нощем обикалят лудите му и побъркани обитатели. Те използват субстанцията Адам, за да променят ДНК-то си и да подобряват способностите си. Отначало всичко било наред, но после нещата, естествено, се объркали и именно тогава жителите започнали да полудяват. В резултат на гражданска война през 1958 г. сега градът е полуразрушен и всяко едно негово кътче е мрачно и потискащо.
Едни от най-интересните обитатели на Рапчър са Големите татковци. Всеки един Голям татко – фигура, облечена със солидна броня и шлем - обикаля със собствената си Малка сестричка (която всъщност е дъщеря му) – малко генетично изменено момиченце - и я пази, докато тя извлича субстанция от мъртвите. В първата част това са били най-сериозните и най-трудни за надвиване противници.

В Bioshock 2 имаме удоволствието самите ние да бъдем Голям татко – и то не кой, а един от първите съществували! Обаче още от началото, когато Рапчър пропада, Малката сестричка на този Татко му бива отнета. Самият той изпада в безсъзнание и се свестява чак след 10 години, когато вече нищо не е същото и неговата Малка сестричка вече е пораснала. Той трябва да си я върне обратно.

По време на играта постоянно ще намирате аудио-дневници, които ще ви разкриват важна информация, без която не можете да продължите нататък. Постоянно и „говорите“ (всъщност Големия татко през цялата игра не отронва и дума) с няколко основни души, някои от които ви казват какво да правите и по този начин ви помагат, а пък други, като наглата София Ламб, постоянно ви досаждат. Докато се разхождате из занамарените и мръсни сгради на Рапчър, трябва много да внимавате, защото във всеки един момент от някъде могат да изскочат мутирали същества и да ви нападнат. Все пак, макар и не толкова често, имате възможноста да се разхождате и по красивото морско дъно, където няма кой да ви досажда. Но като цяло атмосферата навсякъде другаде е много зловеща – в един момент спокойно си вървите и с интерес поглеждате наоколо, виждате отдавна занемарени места, оставени трупове, разхвърляни предмети и всякакви други вписващи се в обстановката неща, на фона на тъмните, влажни и мръсни стени, а в друг се опитвате да излеете целия си гняв върху нахалните обитатели на града, които хвърлят по вас огнени топки, удрят ви с чантите си и с други предмети и т.н. Естествено, някои от тях са по-силни от други, като Големите татковци например. Убийте ги, вземете Малките им сестрички и ги използвайте, за събиране на субстанцията Адам. При едни специални устройства (Vents) можете да изберете дали да убиете Сестричката, за да ѝ вземете цялата субстанция, или да я спасите, т.е. да я върнете към нормалното ѝ състояние на непокътнато момиченце. Естествено, при първия случай ще получите повече субстанция, която можете да използвате за много полезни неща, за които по-късно ще спомена.
Към смразяващата атмосфера много добре се вписват и всякакви звуци, които се носят наоколо. Можете да чуете разярените викове на неизвестни създания, някакъв разговор между гражданите, гласът на Малка сестричка, дори обикновена музика от 50-те. Ако имате специални слушалки или колони, като например Razer Megalodon, можете да чуете звукове от 8 различни страни и по-бързо да разберете от къде се задава противника, съответно да го елиминирате преди да е дошъл при вас.

И така, тръгвате като Голям татко и прекосявате голяма част от града, като спирате на различни места, за да изпълнявате разнообразни задачи. Финалната точка от пътуване е мястото, където държат Сестричката ви. През цялото това време ще намирате различни оръжия, които ще държите в дясната си ръка и които непрекъснато ще използвате. Тъй като това е шутър от първо лице, ще виждате само ръцете и много малка част от вътрешната част на бронята на героя.
Типичното оръжие, което трябва да носи един Голям татко, е неговата бургия. Затова и вие си имате такава. С нея можете да избутвате противниците и дори да ги пронизвате със завъртане. Много е ефективно и резултатите наистина са зрелищни! Освен бургията има и други оръжия, които могат да бъдат намерени из града, като пушка, картечница, гранатомет и други такива. Лично на мен не ми направиха толкова голямо впечатление – за мен уникалното беше бургията, а и почти само нея използвах. На няколко места могат да бъдат открити специални обекти, които ви позволят да ъпгрейднете безплатно оръжията си, но имайте предвид, че на едно такова място можете да извършите съответната процедура само с едно оръжие и само веднъж.
Играта е немислима без така наречените плазмиди, които всъщност я правят и доста уникална. Плазмидът представлява специално вещество, което се инжектира в ръката на героя ви, след което той придобива изумителни способности в зависимост от различните видове плазмиди – да замръзява, да обвива с пламъци противниците си, да ги вдига във въздуха и др. Плазмидите се използват от лявата ръка и неизменно се употребяват заедно с оръжията. Любимата ми комбинация е първо да замразя противника с ледения плазмид, след което да го намушкам с бургията – бърза и ефективна смърт. Точно този номер действа на всички същества в играта. Имайте предвид обаче, че използването на плазмидите не е вечно, те трябва да се презареждат. Това става със специални предмети, които обикновено могат да бъдат намерени в убитите тела или някъде около вас – на някоя маса, в някое шкафче или дори на пода. Можете и да си купите такива предмети от специалните мини-магазини (Vending Machines). В същите магазини можете да намерите и амуниции за оръжията ви. Плазмидите, също както оръжията, могат да бъдат ъпргейдвани в специални магазинчета (Gatherer’s Garden), което, както се и очаква, ги прави по-мощни и по-ефективни. Точно тук, вместо обикновени пари за пазаруване, ви трябва субстанцията Адам. В тези магазинчета можете да си купите и нови плазмиди, а същи и нови тоници (вещества, които усилват някои от способностите на героя ви).

Какви точно са противниците в играта? Освен множеството побъркани обитатели на града, някои от които имат необикновени способности и излежда също си служат с плазмиди, има и Големи татковци, както вече споменах. Но те далеч не са най-трудните за побеждаване. В почти всяко ниво ще се срещнете с Голямата сестра – голяма бронирана фигура, която няма да се спре пред нищо, за да ви убие. Тя е може би най-трудният персонаж за убиване в играта, но все пак може да бъде победена по обикновен начин с малко повече усилия от ваша страна. Има и други персонажи, които също няма да ви се дадат лесно и ще ви досаждат през цялото време. Понякога те стават доста опасни, ако се появят на групи, но с помощта на различните плазмиди можете да направите така че да се избиват помежду си, да ги хипнотизирате и т.н. Ако все пак умрете, не се безпокойте – ще бъдете възродени в най-близката стая, наречена Vita-Chamber, а противниците ви ще бъдат с точно толкова кръв, с колкото сте ги оставили.
Освен мутирали същества ще ви нападат и роботи и машини, които обаче могат да бъдат хакнати и да застанат на ваша страна. Хакът е много просто нещо – просто отидете до машинката, натиснете бутона за хакване и гледайте да улучите зеленото поле с движещата се стрелка. Все пак създателите на играта можеха да помислят и за друг, по-сложен начин за хакване.

И сега – мултиплейърът! Останах със смесени впечатления от него. Комичното отначало беше, че когато за пръв път опитах да играя, нито един играч не се появи в продължение на няколко минути, тъй че май щях да играя мултиплейър сам със себе си. Все пак от втория опит вече играех в мрежата и се наслаждавах... но все пак не максимално. Възможностите на героя са ограничени - не можете, както в сингълплейъра, да използвате едновременно и плазмид, и оръжие, а и не успях да открия жизненоважната възможност да сменям плазмиди и оръжия със следващите, които съм си избрал за играта. Все пак е интересно и забавно, а и има различен вид игра, като например всеки сам за себе си или игра в отбор. Също много добре е, че си имате собствен дом в Рапчър, от който контролирате всичко – визията на героя си, кои оръжия да носите и т.н. И, изненада! Този дом е много по-подреден от обичайните места в Рапчър, които сте виждали!

BioShock 2 е игра, която си заслужава да изиграете! Ако си падате по този жанр, просто не трябва да я изпускате!

Каква е моята оценка за играта?
8,5 от 10

Плюсове:
Загадъчен град със страховита атмосфера
Играете като Голям татко
Бургията
Можете да се разхождате по морското дъно!
Мултиплейърът

Минуси:
Не е особено дълга
Повтарящите се битки въпреки голямото разнообразие от оръжия и плазмиди
Само един елементарен начин за хакване на машини
Недостатъци при мултиплейъра

Картинки: (натиснете върху тях, за да се покажат в по-голям размер)


Видео: (това е геймплей видео, направено лично от мен)
http://test0001.hit.bg/facebook.png

6 коментара:

  1. Трагично ревю и стил на писане а ла PC Mania..

    ОтговорИзтриване
  2. Авторите на PC Mania са отделни личности с различен стил на писане. Аз също си имам свой собствен. Поне ще се радвам да кажеш какво е трагичното на ревюто. :)

    ОтговорИзтриване
  3. Твърде много информация, твърде малко реална рецензия. Лошо е структурирано, използването на heading-и за прохождащи автори е задължително. Бъди малко по критичен, реално BioShock 2 си е даунгрейд на първата игра. А и авторите на PC Mania са си, и си остават, кухи лейки. Страхотно е, че си решил да пишеш рецензии, но поне използвай нещо добро за пример, не Пуси мания. Влизаш в Forplay.bg, четеш ревютата, учиш се от стила им, гледаш да не започнеш да се държиш като сноб покрай тях. Четеш и международни портали, но само свестните като GameInformer.

    ОтговорИзтриване
  4. ОК, благодаря много за критиките! :) Само да отбележа отново, че не съм играл първата част на BioShock, тъй че не мога да бъда толкова критичен.

    ОтговорИзтриване
  5. Всъщност, това не е извинение. Разбирай, че хората очакват от теб всичко - за да напишеш едно пълноценно ревю, ти трябва да знаеш миналото на въпросната поредица. Ако си в екип, първото нещо, което се гледа, е именно това - играл ли си предишни издания. Отново - евалата за желанието и ентусиазма, но най-важното за всеки един журналист е да чете ревюта от различни места, да се учи от стила на другите, от техните грешки. Всеки прохождащ журналист всъщност е ужасен и си остава такъв докато не си изгради стил. Това отнема много време, и най-доброто което можеш да направиш междувременно, е да крадеш стила на другите.

    ОтговорИзтриване
  6. Благодаря ти отново! :) Все пак наистина съм начинаещ, ревютата ми се броят на пръсти. Явно наистина е трудно да бъдеш добър журналист, но ще продължа напред и се надявам да се справя.

    ОтговорИзтриване